Introduktion URBANARTS 2023

Jag heter Henrietta Paglert och jag är just nu med i projektet URBANARTS där vi skapar och undersöker urbankonst internationellt. Jag själv har en bakgrund i framförallt måleri på duk men även skulpturer i trä och keramik. Jag har nog så länge jag kan minnas alltid älskat att skapa något med händerna, ett eget hantverk. Det började med mycket fingerfärg och pärlplattor, och på lite äldre år blev bild mitt favoritämne. Men det betydde inte att jag hade bra betyg i ämnet utan tvärtom så hatade jag min bildlärare och kämpade med att hålla ett godkänt betyg. Jag gillade inte att behöva följa mallar, recept, instruktioner och jag kunde inte begripa hur man ens kunde sätta betyg på någons kreation. Men det stoppade inte mig från att fortsätta med måleriet som jag tyckte var så kul.

Jag hittade måleriet i jobbiga och fina stunder, jag blev inspirerad av hemskheter liksom skönhet och bäst av allt, jag tröttnade aldrig. Såklart blev jag missnöjd eller arg när något inte blev som jag tänkt men då var det bara att göra om och måla nytt. Måleriet försvinner aldrig från en och det finns alltid där som en annan värd att hoppa in i när den riktiga världen är lite för jobbig att finnas i.

Idag skapar jag den konsten jag vill, jag målar mycket stora målningar med surrealistiska ansikten där jag undersöker relationer mellan människor, ofta baserat på mina egna. Jag undersöker hur en relation kan vara det viktigaste för en människa och samtidigt det svåraste att upprätthålla. Det var den frågeställningen som fick mig att fastna för att använda mitt måleri som en provdocka för olika relationer och dess upp och ned gångar.

Jag har nyligen börjat utforska skulpturer i stor skala, där jag målar på stora trä plankor i plywood som jag sen sågar ut med cirkelsåg i den format jag målat ut. Sen sätter jag ihop dem till en stor figur som visar olika ansikten och skapelser beroende på vilken sida av skulpturen man står på. Jag tycker det är väldigt intressant att jobba i 3D när man målat mycket på duk eftersom det ger en helt annan känsla för måleriet. Och man upptäcker nya sidor av måleriet och de ansiktsuttryck och känslor jag vill förmedla. Så om jag skulle beskriva mitt konstnärskap just nu är jag mitt i ett undersökande kring vad jag gillar och inte, vad som funkar och inte och viktigaste av allt hur det blir viktigt för mig. 

Dela